Tuesday, September 15, 2009

Remaja Rabbani

Ust Rizuan Rahmat Dimasyqi

- Penceramah & Perunding Motivasi

Max Evolution Training & Consultancy

- Mudir Sek Sri Pintar , Sek 7 , Shah Alam


REMAJA RABBANI


Remaja adalah salah satu peringkat alam kehidupan manusia. Bermula dengan alam kandungan , alam bayi , alam kanak-kanak , alam remaja dan alam dewasa. Alam remaja adalah peringkat yang keempat dialam kehidupan , ini menunjukkan bahawa mereka (remaja) telah melalui beberapa peringkat kehidupan dan sedang mematangkan diri untuk mencapai ketahap kedewasaan. Menurut pakar saikoloqi diwaktu inilah berlakunya kecelaruan pemikiran pada diri , kerana mereka sedang mencari identiti diri mereka yang sebenar.Kadang-kadang ada yang terbawa-bawa zaman kanak-kanak dan ada juga yang terlalu ghairah sangat dengan alam dewasa yang terlalu hampir dengan mereka.Bermula disinilah mereka mencuba sesuatu yang tak pernah mereka lakukan, bagi mereka yang agak berani dengan keegoan yang tak berasas maka berlakulah perkara yang tidak dingini.Bagi mereka yang agak takut untuk mencuba sesuatu maka kawanlah menjadi ikutan dan tempat bergantung.


Oleh yang demikian maka remaja perlu mempunyai persiapan untuk menghadapi zaman ini.Ibu bapa dan guru-guru serta masyarakat menjadi inspirasi penting dalam menjana kehidupan mereka. Sebagaimana kisah Ashabul Kahfi yang Allah SWT rakamkan kisahnya didalam Al-Quran yang mana pada ketika itu 7 orang anak muda ini sedang berhadapan dengan sebuah pemerintahan yang zalim dan kejam.Pada ketika itu barang siapa yang berani mengatakan ada tuhan selain dari raja yang memerintah , mereka akan dipaksa supaya meninggalkan agama mereka atau mereka akan dibunuh. Semua penduduk takut kecuali 7 pemuda yang beriman ini mengambil keputusan untuk lari dari dipaksa supaya meninggal agama Allah SWT sebagaimana Allah SWT berfirman didalam Al-Quran yang bermaksud :-


” Sesungguhnya mereka itu anak-anak muda yang beriman kepada Tuhan mereka dan kami tambahkan mereka dengan hidayah” (Surah Al-Kahfi 13)


Bagi menjana persediaan dan memantapkan diri dalam menghadapi situasi begini remaja perlulah :-

1- Menjadi remaja yang berilmu.


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

”Barangsiapa yang inginkan dunia maka hendaklah ia berilmu dan barangsiapa yang inginkan akhirat maka hendaklah ia berilmu dan barangsiapa yang inginkan dunia dan akhirat maka hendaklah ia berilmu”

Berilmu disini adalah mengetahui yang mana baik dan yang mana buruk , yang mana patut buat dan yang mana tak patut dibuat , yang mana boleh memudhoratkan dan yang mana tidak , yang mana dosa dan yang mana pahala.Jika kita tidak berilmu maka apa yang akan kita lakukan hanya berpandukan kepada hawa nafsu semata atau mengikut kawan semata-mata tanpa mengira betul atau salah , baik atau buruk.


2- Bertanya kepada orang yang lebih tahu.


Firman Allah SWT yang bermaksud :

” Maka hendaklah kamu bertanya kepada orang yang lebih mengetahui jika kamu tak mengetahui”

Pepatah melayu ada mnyebut ” banyak bertanya tak sesat jalan” tak rugi kalau kita rajin bertanya kerana ia boleh membantu kita dalam membuat sebarang keputusan dan kita juga tak akan rasa menyesal yang amat sangat kalau keputusan kita kurang tepat.Masyarakat kita pada hari ini terutama remaja malu nak bertanya sebab takut nanti orang kata”itu pun tak tahu ke” Bak kata pepatah”biar salah bertanya dari salah jalan ”


3- Berfikir panjang


Berfikir dahulu sebelum melakukan sesuatu.Fikirkan apakah akibatnya , apakah untungnya , apakah mudhoratnya dan apakah kebaikkannya.Kalau baik dan buruknya ada maka lihatlah mana yang lebih banyak , kebaikkan atau keburukan? Dalam kaedah usul fiqh apabila bertemu 2 keburukkan maka carilah yang paling kurang keburukannya dan kalau bertemu 2 kebaikkan maka carilah yang paling banyak kebaikkannya.


4- Jujur pada diri sendiri


Imam Ghazali ada menyebut ”orang yang paling bodoh didunia adalah orang suka menipu diri sendiri”. Jujurlah pd diri kita insyallah orang lain akan bersikap jujur pada kita.Ada orang malu dengan keadaan apa yang ada pada disendiri contohnya malu nak mengaku yang kita tak tahu , tak mampu , tak boleh tapi takut orang tahu maka terpaksalah berlakon antaranya berlagak pandai , berlagak kaya , bercakap tinggi(semua tahu). Akibatnya bila orang bagi bantuan kita tak dapat , orang suruh buat kerja kita tak tahu , lama- kelamaan orang tahu keadaan kita sebenar dan yang ruginya kita.


5- Bijak membahagi masa


Firman Allah yang bermaksud

Demi masa ! Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran.(Al.Asr)


Telah apa yang jelas apa yang disebut dalam ayat diatas.Amal soleh bukannya solat sahaja tetapi apa saja yang kita lakukan kerana Allah dan tidak sia-sia maka ia adalah amal soleh.Nabi SAW juga pernah bersabda yang bermaksud :-

”Ingat lima perkara sebelum datang lima perkara sihat sebelum sakit , muda selum tua , kaya sebelum miskin , lapang sebelum sempit , hidup sebelum mati.”


Wahai Remajaku!!

Ingatlah ! sementara Allah SWT masih memberi peluang kepada kita maka gunakanlah sebaik munkin peluang yang ada semoga kita sentiasa dilindungi dan dirahmati Allah.Janganlah disia-siakan masa muda anda dan jadilah remaja yang robbani dan berwasasan semoga kita akan menjadi remaja yang cemerlang, gemilang , terbilang didunia dan akhirat.Insyallah !!!

0 comments:

"Magical Template" designed by Blogger Buster